Scroll Top

עיצוב דירת קבלן : טיפים לעיצוב וטעויות שכדאי להימנע מהן

image4

איזו התרגשות-רכשתם דירה חדשה. שיהיה במזל טוב.  כידוע, דירת קבלן היא דירה סטנדרטית שגם לשכנים הצמודים או ליד תהיה דירה זהה או בהיפוך מראה, חסרת מעוף ומאוד בסיסית.  בדירה שכזו לא תמצאו נישות ייעודיות , הכנה לאחסון מובנה , לבית חכם, לפתרונות מיזוג וחימום המשתלבות בתקרות הגבס , בפינת רחצה מעוצבת, בחדר מעוצב לילדכם וגם עבורכם כך שאין בה מחשבה מקיפה על הפרטים.  מצד שני, ניתן לקחת את דירת הקבלן ולהפכה לדירה חלומית, שתשדרג את הנכס שלכם במאות אלפי שקלים. זה אמנם דורש השקעה ומחשבה מקיפה, אך אם נעזרים במעצבת פנים, מגלים לא רק שהתהליך מרתק והתוצאות מדהימות, אלא גם שזוכים לחסוך בדרך כסף וטעויות רבות.  כשרכשתם דירה חדשה, לא ציפיתם לקבל סתם דירה. חלמתם על לגור בדירה מעוצבת המותאמת לצרכים שלכם.

אבל בעיצוב של דירה מקבלן יש מאות ואלפי החלטות שצריך לקחת, המון פרטים שצריך להבין בהם. כל ההחלטות יחד ישפיעו על שביעות הרצון שלכם מהדירה שקניתם. אז קחו את הפרויקט ברצינות ואל תסמכו על הקבלן/חברת המטבחים/ חברת הקרמיקה. האינטרס שלהם אינו זהה לאינטרס שלכם. אתם צריכים ליווי מגורם שרואה את כל התמונה השלמה ומהזווית שלכם. מישהו שיתאים עבורכם את התכנית וילווה אתכם בבחירות שעשיתם , שידע לתת את הפתרונות הנכונים בשעת הצורך.

אם תכנית הדירה נראית בעיניכם נהדרת: מרווחת ,מוארת ופונה אל פארק ירוק ואתם מנסים לחסוך בעלויות ולהתנהל ישירות מול הקבלן ונציגיו, קבלו ממני טיפים לעיצוב דירת קבלן.

אולי כבר תיאמתם פגישה עם “מתאמת השינויים” בנוגע לשינויים מינוריים בדירת קבלן. הפגישה מאד חשובה לאחר הרכישה ותקבלו את תיק הדייר שלכם ובו מידע חיוני עבורכם. אולי אפילו ביקרתם בחברת מטבחים אחת ואתם חושבים שתוכלו להתמודד לבד עם שדרוגים  שמציעים לכם ותכניות שונות, אז הנה מספר טיפים:

טיפ 1 : מיקום הטלוויזיה וארון חשמל ותקשורת

רכשתם דירה מקבלן עם ויטרינה ענקית שפונה אל פארק. אתם מדמיינים את עצמכם יושבים את הספה ומתבוננים בנוף. אבל האדריכל של הקבלן תכנן את הכנות החשמל לטלוויזיה, באופן שיאלץ אתכם לשבת עם הגב לנוף. האדריכל אינו נפגש עם רוכשי הדירות, ואין פרוגרמה תכנונית מותאמת לצרכים, לרצונות ולאורח החיים שלכם כפי שנעשה עם מעצבת פנים המלווה אתכם לאורך הדרך .

אז שבו ותכננו מחדש את העמדת הריהוט בסלון. איפה תהיה הטלוויזיה? איפה הספה? איפה הכורסאות? שימו לב שצריך לשנות את תכנית החשמל של הסלון כולו, בעקבות השינוי בהעמדת הריהוט. אם לא תפסתם את זה בזמן, והקבלן כבר הכין את ההכנות למיקומי חשמל בקירות, תאלצו לחיות עם הקיים או לעשות קידוחים,יתכן וגם הרמת ריצוף ולשלם על נק חשמל ותאורה חדשות,לדאוג לתיקונים וצביעת הקירות, כשתקבלו את הדירה. זה יעלה לכם אלפי שקלים .לכן שלמו מראש לקבלן עבור הסתרת הכבלים  של הטלויזיה ומערכת הסאונד ואודיו. להעלמת הכבלים בסלון בעזרת צינור השחלה יש ערך מבחינה עיצובית. הפעולה הקטנה הזו עושה סדר בעין ומשדרגת את הנראות של החלל.
לרוב ,בכניסה לבית ממוקמים ארון החשמל והתקשורת ומחופים בכיסוי פלסטיק לא מחמיא . לא ניתן לשנות את מיקום ארון החשמל והתקשורת שיועץ החשמל קבע אך ניתן להסתירו במספר אלמנטים שונים: ארון בנגרות אישית, תמונה או אפילו מראה

DSC_1678

טיפ 2 עיצוב דירת קבלן- תכנון המטבח

המעצבת בחברת המטבחים רוצה להזיז קיר שגובל בין המטבח לסלון, כדי שיהיה מקום גם לארון מזווה במטבח ולשדרג את כמות האיחסון ונראות המטבח.  אבל היא לא מתייחסת לכך שהזזה של הקיר הזה תפגע במראה הסלון. היא לא בדקה את זה כי היא אחראית רק על המטבח.
זכרו שסלון, פינת האוכל והמטבח הם יחידה שצריך לתכנן ביחד. תחשבו מה הולך לקרות בסלון וכיצד תכנון המטבח משפיע עליו. שרטטו מערכות ישיבה וריהוט שונים וחישבו היכן הקירות עם הנראות הגדולה ביותר. רק אז אשרו או שלא. זכרו- שלמעצבת המטבח לא ממש אכפת מכל אלה, לה חשוב רק המטבח.

DSC_1659

טיפ 3 בדיקת התכניות ומפרטים בשבע עיניים

לאחר שנפגשתם עם חברת המטבחים,תקבלו תכניות של חזיתות המטבח שאישרתם, לביצוע לחתימתכם. המסמך מלא פרטים ונראה על פניו דיי בסדר. אבל יש בו טעות…קטנה. עליכם לבדוק את המסמך הזה “בשבע עיניים”, כי לפעמים יש בו טעויות. זהו חוזה מחייב לכל דבר ועניין. לא תוכלו להגיד אחר כך שלא ידעתם, או לא שמתם לב שהייתה טעות בספרה אחת של גוון הפורמייקה. טעות כל כך קטנה, שמבדילה בין פורמייקה בגוון שמנת, לפורמייקה בגוון אפור בהיר. כשתבואו בתלונות על כך שהתקינו לכם את המטבח הלא נכון, יציגו לכם את המסמך עליו חתמתם. וגם ינסו לשכנע אתכם שהגוון החדש, אפילו יותר יפה מהגוון המקורי.

טיפ 4 פיקוח על עבודת הקבלן

בביקור שלכם בדירה לקראת קבלת מפתחות, מסתבר ששקעי הטלוויזיה לא בוצעו בגובה הנכון. המיקום שבוצע בפועל, לא מאפשר להסתיר את השקעים המכוערים. הם יראו לעיני כל. מנהל העבודה באתר, ינסה לשכנע אתכם שהמיקום הנוכחי אפילו נכון יותר. הוא נשמע דיי משכנע ויש לו ניסיון רב. אלא שהוא לא עושה את זה לטובתכם, אלא לטובתו. להביא עכשיו חשמלאי כדי לתקן את זה, יעלה לו כסף. אז תזכרו שהוא לא חבר שלכם ובטח שלא פועל לטובתכם. התעקשו על מה שביקשתם מלכתחילה ודאגו שהכול יתוקן, גם אם זה אומר הזזה של שקע ב- 10 ס”מ. לחילופין, הזמינו מדידה בשלב תכנון הריהוט כדי לוודא שהשקעים לא יפלו בין ארונות או מתחתם.

image4

טיפ 5 בררו האם ניתן לשנות את מיקום הספרינקלרים

הספרינקלרים נכנסו לדירות קבלן במגדלים והם בגדר חובה. מי שיצא לו להתקל בתוכנית ספרינקלרים ומיזוג, יבין שכשאני כותבת שזו תוכנית מסועפת כמו הרכבת התחתית בלונדון..או עזה לענינינו. צינורות מסתעפים, צינור יוצא מצינור, והם ממוקמים לעיתים במקומות מאוד לא אסטרטגיים בחלל. כדאי מאוד לבדוק שינוי מיקום בהתאם לתוכנית מיקום הרהיטים והארונות. ספרינקלרים מאד משמעותיים ומגבילים את גובה הארונות בחדרים והנמכות למיזוג ותאורה נסתרת. יש קבלנים שלא יסכימו לשנות דבר ולכן תאלצו אחרי קבלת המפתח לשנות את תוואי הצנרת ולשלם למתקין שוב, הפעם ישירות אליו. או אל איש המיזוג שיטפל שיצור קשר עם המתקין המקורי.

טיפ 6 בדקו את המק"ט של הריצוף

לקראת שלב הריטצוף, תקראו ע”י מנהל העבוה להגיע חאתר ולזהות ולחתום על האריחים שנשמרו על שמכם ושבחרתם מזמן. אם הריצוף שהוא מציג בפניכם אינו בדיוק הריצוף שאותו בחרתם (המק”ט שונה). הקבלן טוען שזה אותו אריח, אבל המק”ט השתנה. זה לא נכון. האמת היא שהוא השיג ריצוף דומה במחיר זול יותר והוא פשוט מנסה. אתם מתלבטים מה לעשות? הבעיה היא שאתם לא ממש זוכרים מה בחרתם ולמה.  עצתי לכם: אל תתעצלו. אם אינכם זוכרים, חיזרו לחנות הקרמיקה, בידקו את המסמכים שחתמתם עליהם באולם התצוגה ווודאו שזה אכן הריצוף הנכון עם המק”ט הנכון. כי מרגע שתחתמו לא תוכלו לבוא בטענות לאף אחד.

image2
צרו איתי קשר לתאם פגישה

טיפ 7 בדקו בחוזה על מה אתם אמורים לשלם

הקבלן אומר שאמנם קיבלתם את הפרקט בחדר שינה כבונוס בזמן הקניה, אבל אתם צריכים לשלם תוספת תשלום עבור הריצוף שמתחתיו. אתם לא מבינים עד הסוף, למה אתם אמורים לשלם. בסופו של דבר אתם נכנעים ומשלמים לו. חבל, כי לא הייתם צריכים. אם הבטיחו לכם פרקט בחדר השינה, כל העלויות שקשורות בכך אמורות לחול על הקבלן. באופן כללי זכרו שלעיתים הקבלן “בונה” על זה שאתם לא ממש מבינים ולכן תוותרו ותיכנעו. זו מלחמת התשה, אז תיזהרו שלא “יעבדו” עליכם. בחוזה יש המון פרטים כגון גודל הריצוף בחלל הציבורי ,חדרי שינה וחדרי רחצה ומרפסות. בררו את העלויות הנוספות אם תרצו להגדיל את האריחים או לסובב אותם. כ”כ בידקו אם יש עלויות להזיז נק אינסטלציה או חשמל ומאיזה מרחק יש עלות על שינוי. ממליצה לקחת עו”ד שלכם שידאג רק לאינטסים שלכם. כשאני מנהלת פרויקט ללקוחות שגרים בחו”ל, אני מתלווה לפגישה לפני חתימת חוזה כדי לשפר את מיפרט הדירה. זו ההזדמנות האחרונה שתקבלו שידרוג. אחרי החתימה, לקבלן ונציגו אין צורך לצ’פר והעלות ברמת האיבזור. הרי אתם כבר רוכשים דיירה ויש לכם המון התחייבויות.

טיפ 8 בדקו שיש שיפועים טובים במקלחת לניקוז המים

אם אין שיפועים, או שהם לא מספיק משופעים, או שיש אבנים במערכת הניקוז, אתם תגלו את זה בפעם הראשונה כשתתקלחו והמים יצאו ויציפו את כל חדר המקלחת. יכול להיות שאתם רגילים להחזיק מגב בתוך המקלחת בדירתכם הנוכחית. ככה שאפילו לא תדעו שבדירה שעלתה לכם הרבה כסף, לא אמורה לצאת טיפת מים אחת בזמן שאתם מתקלחים. וודאו שהשיפועים במקלחות ובמרפסות משביעי רצון, לפני שתקבלו את המפתחות לדירה. פשוט שיפכו שם דלי מים וודאו שהמים מתנקזים כהלכה. ממליצה להעזר בחברות של בדק בית לפני סיור סופי של קבלת מפתח, כך שמישהו המייצג אתכם יוציא דו”ח כשלים וסעיפים לתיקון. אחד הכשלים הנפוצים הינו חוסר איטום מסביב לרוזטה ל האינטרפוץ במקלחת.  אל תשלמו לפני סיום התיקונים.

טיפ 10 ערכו רשימה הדברים ששדרגתם

רכשו קלסר עבור הפרויקט ותעדו הכל . יש שינויים מצידכם או הקבלן? חתמו על המסמך ותאריך ובקשו מהקבלן או מנהל העבודה שיעשה כך. העתק לכם ולנציג הקבלן יהיה מסמך חשוב מאוד כדי להוכיח ליקוי/ אי ביצוע, כך שהקבלן יהיה מחויב לתקן ולבצע. שמרו תיעוד לכל מה שסיכמתם עם הקבלן. כשיש מסמכים ברורים, יהיה לכם קל יותר להגן על עצמכם במקרה של אי-הבנות או מחלוקות.

service-cube3

טיפ 9 בידקו שעשו לכם את הכנות האינסטלציה המתאימות

שילמתם עבור ברזים משודרגים במקלחת, אבל הכנות האינסטלציה שעשו לכם לא מתאימות? אתם לא יודעים לזהות את ההכנה בשלב האינסטלציה (אתם לא מעצבי פנים). אתם תגלו את הטעות כשיודיעו לכם שקניתם ברזים לא מתאימים. הקבלן כמובן יגיד שאתם אשמים, שלא עדכנתם אותו שקניתם ברזים משודרגים. או שזה לא הופיע בתכניות, או שלא הגשתם בזמן. תסמכו עליו שהוא כבר ימצא סעיף בחוזה עליו חתמתם שמגבה אותו. לפי סעיף זה בחוזה, אתם אלה שצריכים לשלם על הטעות. את הברזים שקניתם כבר אי אפשר יהיה להחזיר בשלב הזה, כי הקופסא והעטיפות נזרקו, אין לכם תעודת משלוח ואולי הדגם כבר לא למכירה. כך שתשלמו על טעות של הקבלן פעמיים. עצתי לכם: בידקו היטב את הכנות האינסטלציה שעושים לכם מיד לאחר ביצוען. וודאו שהן מתאימות לברזים שהזמנתם. אם יש לכם ספק, תתייעצו עם מומחה.הערה: לעיתים בפרויקט גדול של מספר בניני מגדלים, הקבלן לא מעוניין בביקורים של כל הרוכשים הפרטיים המפריעים ליום העבודה. הוא יהיה חייב להזמין אתכם לסיור מקדים לקראת קבלת מפתח. אבל אם יתגלו ליקויים (ברור!) התיקונים יעלו לקבלן הרבה ימי עבודה וחומר  וזה אומר שמנהל העבודה או הקבלן ינסה לספר לכם סיפורים כמה שזה בסדר, ומקובל ולא נחשב כליקוי, וכמה אתם קשים ועושים עניין. וכו

טיפ 11 קבלו ייעוץ מקצועי בבחירת החומרים

גם אם לא לקחתם מעצבת שתלווה אתכם לאורך כל הדרך,אני ממליצה לקחת חבילהת יעוץ וליווי בקניות ובבחירת חומרים .הגעתם לחנות הקרמיקה ולא מצליחים להגיע להחלטות ולבחור. אתם לא יודעים אם להתאים בין גוון האריחים לגוון הארון או לגוון “השיש”. האם לבחור מט או מבריק? אריחים גדולים או קטנים? לחפש גוון דומה או מנוגד.
זה קשה כי המבחר גדול ואתם לא יודעים איזה חומרים לרכוש ואיש המכירות לוחץ על החלטות ומספר כמה זה יראה מדהים. .זכרו שפיזור ועוצמת האור שונה בין חדר התצוגה לדירת המגורים. אתם לא מצליחים לדמיין את זה. גם יעוץ וליווי קצר ישדרג לכם את הבית בצורה משמעותית ויחסוך לכם עוגמת נפש ובחירות שגויות. נכנסתם לדירה אבל הדירה נראית אנמית ולא הבית שחלמתם? העזרו במעצבת והום סטייליסטית כדי להלביש ולאבזר את הבית שישקף אתכם.

image3
image8

האם מעצבת הפנים מעורבת גם בתהליך הביצוע?

בהחלט. אני בקשר ישיר עם הקבלן/מנהל העבודה ואתכם לאורך כל תקופת הביצוע אגיע לביקורי פקוח עליון כדי לוודא שהתכניות שלי מתבצעת  ומיידעת אתכם במקרה של חריגות ובעיות. כשאני מנהלת הפרויקט, אגיע באופן שוטף ואדרוש מילוי תכניות שהוסכמו עליהם.
אני זוכרת בדיוק מה בחרנו יחד ומהם תכניות פריסת הקרמיקה בחדרים רטובים ודואגת לוודא שזה מה שתקבלו.
לאחר קבלת המפתח, אני מלווה אתכם בהמשך לשלב בסיסי של הלבשת הבית ועיצוב הדירה, כי קבלתם סל שעות קניות לכך. ניתן להרחיב סל זה.
במילים אחרות: אני לוקחת מכם את כאב הראש השוטף  שנקרא עיצוב דירת קבלן.

רוצים לקבל ולמלא את השאלון לקראת פגישה איתי?

דילוג לתוכן